Ako byť dobrým čašníkom


Druhy práce, kde zamestnanec prichádza do styku s množstvom cudzích ľudí bývajú veľmi stresujúce a často je v nich kladený dôraz na mnoho faktorov. Človek si musí dávať pozor ako na zovňajšok, tak na správanie sa a rozhľad v danom obore. Nasledujúce tipy sú pre čašníkov a čašníčky.

barman
 
Zovňajšok
S darom prirodzenej krásy sa nenarodí každý, no to ešte nie je dôvod nedbať o seba. Slušne upravený človek, aj keď s bezvýraznými črtami, ktorý si dá záležať na čistote oblečenia, manikúre, strihu vlasov a bežnej starostlivosti o pokožku určite urobí na zákazníka oveľa väčší dojem ako krásna blondína so špinavými, polámanými nechtami a fľakatým oblečením.

restaurace
 
Komunikácia
Zákazníkovi sa v žiadnom prípade nemusíte líškať a predstierať prehnané priateľstvo. To môže pôsobiť skôr odpudzujúco, rovnako ako chladné a ľahostajné správanie. Je dôležité zachovať si slušný a prevažne neutrálny postoj, ale zároveň dať hosťom najavo aj to, že sú vítaní. Vulgarizmy do práce nepatria, používajte kultivovaný slovnú zásobu a dbajte na príjemný tón hlasu. Udržujte očný kontakt, zľahka sa usmievajte a dajte zákazníkovi najavo, že je na dobrom mieste, kde sa k nemu správajú s rešpektom. Na druhej strane, určite sa hodí mať v rukáve aj niekoľko slušných, no jasne odmietavých fráz na upozornenie hlučných a nepríjemných hostí. Príručky o asertivite by nemali vo vašej domácej knižnici chýbať. V drahších reštauráciách by čašníkovi nemali chýbať ani vedomosti o etikete.

pokadna
 
Prehľad o menu a špeciálnych ponukách
Nie je nič horšie ako keď čašník vôbec nerozumie názvu jedla a pri otázke z čoho daný chod pozostáva, mu v hlavu znie duté ticho. Odbehávanie do kuchyne zdržuje a pre zákazníkov je viac ako otravné. Dobrý čašník by mal investovať aspoň trochu času do štúdia jedálnička. Pohotový a profesionálny prístup nezaistí len štedrý tringelt, ale aj častý návrat zákazníkov.